При здійсненні виховного процесу враховуються пошуки оптимальних шляхів спільної діяльності між педагогами та учнями, учням надається можливість самостійно вирішувати найбільш суттєві питання з життя учнівського колективу. Саме тому з метою розвитку соціальної активності учнів, почуття власної гідності, зміцнюється учнівське самоврядування. Учнівське самоврядування організовано на рівні навчального закладу та на рівні груп.
Головною стратегією педагогічної проблеми у самоврядуванні нашого навчального закладу є:
- послідовне створення за допомогою органів учнівського самоврядування духовно-морального клімату взаємних стосунків;
- утвердження учнів у ролі організаторів і відповідальних за якість життя колективу;
- обговорення перспектив роботи учнівського колективу, планування та організація життєдіяльності;
- забезпечення простору для ініціативи, творчості, самодіяльності учнів на всіх етапах від пошуку корисних справ та їх реалізації до підведення підсумків. Центральним органом учнівського самоврядування є учнівська рада училища, до складу якої входять:
- навчально-пізнавальний сектор;
- соціальний центр;
- трудовий центр;
-спортивно-культосвітній центр;
-прес – центр.
Головною метою учнівського самоврядування є виховання патріота, громадянина, національно-свідомої особистості.
Активну роль у підготовці сьогоднішніх учнів до реального суспільного самоврядування і формування в них готовності виконувати свій громадський обов’язок покликане відіграти учнівське самоврядування ліцею. Учнівське самоврядування – це форма прояву громадської активності учнів ліцею.
Мета учнівського самоврядування:
-
забезпечувати й захищати права та інтереси учнів на основі виконання правил та законів ліцею;
-
формувати почуття відповідальності, свідоме ставлення до участі кожного у вирішенні важливих справ у житті ліцею;
-
формування вміння планувати, обирати головні напрямки в роботі, правильно розподіляти обов’язки, організацію координації дій.
-
створення сприятливих умов для громадської діяльності, формування активної громадянської позиції;
-
створення умов для реалізації учнями своїх інтересів, здібностей;
-
виховання активної життєвої позиції та лідерських якостей.
Завдання учнівського самоврядування:
-
прагнути узгодженості й балансу інтересів між учнями та педагогами;
-
всебічно розвиватися, самовдосконалюватися, самоооооореалізовуватися на благо собі, своїм ровесникам, ліцею, родині, Батьківщині;
-
об’єднання та реалізація ідей та інтересів учнів у роботі різних сфер діяльності;
-
набуття соціального та громадського досвіду;
-
затвердження ідеї краси, добра, духовності та фізичного розвитку.
-
виховання в учнів ініціативності, активності, самостійності, відповідальності;
-
виховання організаторських, лідерських здібностей.
Принцип організації діяльності органу учнівського самоврядування:
-
рівноправність та добровільність;
-
конструктивна взаємодія;
-
пошук згоди та компромісу за будь-яких обставин;
-
демократичне обговорення рішень;
-
повага до інтересів і думки кожного, підтримка ініціативи;
-
особиста відповідальність за виконанням прийнятих рішень.
Учні та педагоги нашого ліцею – жителі учнівської республіки «Ровесник», яка має свої органи учнівського самоврядування. Учнівська республіка складається з Президента, Віце-Президента та Кабінету Міністрів, що включають у себе ряд міністерств.
Символами учнівського самоврядування ліцею є прапор та герб. Девіз: «Ми молоді, завзяті, за нами – майбуття. В житті ми усі лідери, і в цьому сенс життя.»
В основу діяльності органів учнівського самоврядування ліцею покладено методику проектування, що передбачає інтеграцію та застосування набутих знань під час проектної діяльності і спрямована на набуття досвіду громадських дій та демократичної поведінки.
Функції учнівського самоврядування ліцею:
-
забезпечення порядку та організація чергування у ліцеї;
-
проведення загальноліцейних зборів лідерів, звітно-виборних конференцій (2 рази на рік);
-
робота по благоустрою території ліцею;
-
підготовка і проведення конкурсів, свят, змагань;
-
участь у проведенні загальноліцейних лінійок;
-
контроль за відвідуванням занять;
-
контроль за випуском друкованого органу учнівського самоврядування «Наша газета».
Загальноліцейна лінійка – одна з основних форм роботи органів учнівського самоврядування. Щоп’ятниці в ліцеї проводяться лінійки, на яких учні-лідери самоврядування звітують про події, що відбулися в ліцеї за тиждень, про роботу органів учнівського самоврядування, досягнення та проблеми учнів ліцею. На лінійках виступають і адміністрація ліцею, педагоги, учні з різними пропозиціями, зауваженнями, побажаннями та оголошеннями.
Лінійки бувають таких видів:
-
робочі (щотижня);
-
урочисті (до святкових дат календаря);
-
тематичні (на відповідну тематику);
-
підсумкові (в кінці семестру, року);
-
комбіновані (поєднують у собі декілька вищевказаних видів).
Основні моменти, що висвітлюються на робочих лінійках: результати перевірок, рейдів, конкурсів; «герої тижня» (в поведінці, навчанні, позаурочному житті); досягнення учнів та працівників ліцею; виступи, зауваження вчителів; оголошення.
Виховна система ліцею реалізує спортивно-оздоровчу діяльність за рахунок проведення різноманітних спортивних свят, змагань. У ліцеї працюють спортивні гуртки з міні футболу, волейболу, легкої атлетики, шахів, шашок та настільного тенісу.
В ліцеї працюють також ряд гуртків художньої та технічної творчості, в яких може реалізувати свої здібності будь-який учень. Це гурток «Сучасна пісня», танцювальний гурток «Шарм», «Умілі руки», «Креативна майстерня», пошуковий гурток «Берегиня» та «Музейна справа», «Юний журналіст».